Bij dit systeem draaien beide voorwielen rondom een ‘eigen’ fuseepen. Het buitenste voorwiel heeft een geringere stuuruitslag dan het binnenste voorwiel. Daardoor legt het buitenste voorwiel in een bocht een grotere afstand af dan het binnenste voorwiel.
Cartoon by Rens Biesma.
1818. Uitvinder: Georg Lankensperger (Duitsland). Lankensperger, rijtuigbouwer te München, verkocht zijn uitvinding aan de Engelsman Randolph Ackermann, die vervolgens met de eer ging strijken. Eigenlijk had dit dus de Lankensperger-stuurinrichting moeten heten.
1873. Eerste auto: Amédée Bollée (Frankrijk). Het was verbazingwekkend, dat zovele collega-uitvinders aanvankelijk bleven vasthouden aan de primitieve molenstelbesturing van de vierwielige koets (Daimler) of er zich helemaal vanaf maakten door een driewieler te bouwen (Benz). Of zouden ze er gewoon niet van Ackermann hebben geweten? Carl Benz zelf las pas in 1891 in een vaktijdschrift voor het eerst over de Ackermann-stuurinrichting, waarna hij snel een verbeterde versie voor zijn eigen auto’s patenteerde .