‘Amfi’ betekent in het oud-Grieks: aan beide kanten. ‘Bios’ betekent: leven. Een amfibie is een dier, dat zowel in het water als op het land kan leven. Een amfibie-auto kan dat op zijn manier ook.
1760. In beginsel was de Italiaan Raimondo di Sangro (Italië) de bedenker van het amfibievoertuig. Hij bouwde een eenvoudigweg een kar die in diep water kon drijven. Zijn paard-en-wagencombinatie functioneerde echter alleen op plaatsen waar paarden nog in het water konden staan. Op zichzelf best slim: een drijvende kar is immers gemakkelijker te trekken dan een rollende kar.
‘Voertuig van Oliver Evans’ (1805).
AMFIBIEVOERTUIG ALS RIJDEND STOOMSCHIP
1805. Uitvinder van het amfibievoertuig als rijdend stoomschip: Oliver Evans (Amerika). Het betrof eigenlijk een baggerstoomschip, maar geldt tevens als de tweede auto ooit gebouwd. Na voltooiing op de scheepswerf was de dichtstbijzijnde rivier alleen over de weg bereikbaar. Bouwer Oliver Evans verbond de stoommotor via aandrijfriemen met een as van het rollende onderstel. Zo reed ‘zijn ‘Orukter Amphibolis’ (= amfibische graafmachine) op eigen kracht naar het water toe.
AMFIBIEVOERTUIG ALS VARENDE PERSONENAUTO
1899. Het eerste amfibievoertuig als varende personenauto was de Magrelen Amphibium (Denemarken). Dit piepkleine bedrijf hield zich uitsluitend bezig met de bouw van amfibievoertuigen.
AMFIBIEVOERTUIG ALS RIJDENDE BOOT
918. Eerste amfibievoertuig als rijdende boot: Breda (Italië). Dit voertuig had aan de achterkant twee schroeven voor de aandrijving in het water en vierwielaandrijving voor op het land. De gestuurde voorwielen dienden als roer.
AMFIBIEVOERTUIG ALS VARENDE GEVECHTSTANK
1928. Eerste amfibievoertuig in de vorm van een varende gevechtstank: Lka-Mi-Sha (Japan). De eerste Japanse experimenten met amfibische gevechtstanks vonden plaats in 1928. Het eerste exemplaar was echter pas gevechtsklaar in 1942, midden in de Tweede Wereldoorlog.
AMFIBIEVOERTUIG DAT KON RIJDEN, VAREN ÉN VLIEGEN
1936. Eerste auto: Auto Hydro Giro (Amerika). Voor de goede orde: dit unieke voertuig kon dus rijden, varen én vliegen. Althans in theorie, want daar kwam niets van terecht. Er is daarna ook nooit meer een serieuze poging gedaan om iets dergelijks te bouwen. Bovendien: wat héb je eraan?
AMFIBIEVOERTUIG ALS VARENDE JEEP
1937. Uitvinder van het amfibievoertuig in de vorm van een varende jeep: Hans Trippel (Duitsland). Deze auto had aanvankelijk een motor van Adler, en later van Opel. Het bekendst is echter de ‘Schwimmwagen’ op Volkswagen-basis, die Ferdinand Porsche senior in 1941 voor het Duitse leger ontwierp. Daarvan is in 1942 overigens ook een amfibie-versie gemaakt.
1961. Het eerste en enige in serie gebouwd amfibievoertuig is de Amphicar (Duitsland), eveneens een initiatief van Hans Trippel.