Naar hedendaagse maatstaven moet een autosnelweg minimaal 2 x 2 gescheiden rijbanen en ongelijkvloerse kruisingen hebben om als autosnelweg beschouwd te kunnen worden.
1923. In Italië liet dictator Benito Mussolini de eerste ‘Autostrada’ ooit aanleggen. Deze liep van Turijn naar Varese. Deze weg had echter nog geen gescheiden rijbanen of ongelijkvloerse kruisingen.
1934. Afgezien van de merkwaardige 19 kilometer lange AVUS (Automobil Verkehrs- und Übungsstraße in Berlijn, 1921) is de Autobahn Frankfurt-Darmstadt de eerste echte Duitse autosnelweg. Eind 1936 had Adolf Hitlers wegenbouwer Fritz Todt in totaal al 100.000 kilometer Autobahn aangelegd. Mussolini en Hitler ‘verkochten’ deze projecten als door de overheid gefinancierde werkeloosheidsprojecten, maar ze waren natuurlijk nodig voor de snelle verplaatsing van hun legers tijdens oorlogen.
1937. Overigens liep Nederland hierbij niet ver achter, want al in 1937 was de eerste Nederlandse autosnelweg klaar. Dat was de A12 van Utrecht richting Duitse grens. Deze snelweg werd na afloop van de Tweede Wereldoorlog om voor de hand liggende redenen ‘Hazenpad’ gedoopt.