Bij een elektrisch ontstekingssysteem vindt tussen de elektroden van een bougie een ontbranding plaats, die het brandstof-luchtmengsel in de verbrandingsruimte ontsteekt. De bobine is binnen het ontstekingssysteem de tranformator, die laagspanning verandert in hoogspanning. Die hoogspanning is nodig om tussen de bougie-elektroden vonken op te wekken.
LAAGSPANNINGSONTSTEKING ZONDER BOBINE
1887. Uitvinders van het ontstekingssysteem zonder bobine: Robert Bosch en Arnold Zähringer (Duitsland). Dit betrof nog laagspanningsontsteking. Dit systeem moest het namelijk nog doen zonder bobine en – als gevolg daarvan – met een zeer zwakke vonk.
HOOGSPANNINGSONTSTEKING MET BOBINE
1902. Uitvinders van het ontstekingssysteem met bobine: Robert Bosch en Gottlob Honold (Duitsland). Hier was al sprake van hoogspanningsontsteking. Die hoogspanning werd bewerkstelligd door de aanwezigheid van de recent uitgevonden bobine. Die hoogspanning hebben bougies nodig om ‘sterke’ vonken te genereren.
1902. Eerste auto met bobine-ontsteking: Daimler (Duitsland).