Het chassis van een auto is het verbindende element tussen alle overige delen: de motor, de carrosserie en de wielophanging. In zijn eenvoudigste vorm is een chassis niet veel meer dan een houten plank. De term ‘chassis’ is overigens een Franstalig woord dat destijds ‘affuit van een kanon’ betekende.
Benz (1886).
1886. Eerste auto met een buizenchassis: Benz (Duitsland). Het idee van een buizenchassis was afgekeken van de fiets, die enkele tientallen jaren vóór ‘Benz & Daimler’ was geïntroduceerd.
Gobron-Brillié (1903).
1904. Het min of meer tweedimensionale buizenchassis zoals dat van de eerste Benz werd vooralsnog niet doorontwikkeld, behalve door Gobron-Brillié (Frankrijk). Dit was een hoogst innovatief voertuig, dat als eerste auto harder dan 160 km/h kon rijden en in 1904 zelfs het wereldsnelheidsrecord korte tijd in handen had. Op de afbeelding hieronder is het buizenchassis aan de onderkant van de carrosserie duidelijk zichtbaar. Ook dat was amper meer dan een gemoderniseerd platformchassis maar toch: het was een buizenchassis. En hoe het met die kippen is afgelopen? Dat is een geheim van tekenaar Rens Biesma.