1873. Eerste auto’s met een carrosserie van staal: Amédée Bollée père (Frankrijk) en Eastman (Amerika). Staal bestaat uit smeedbare ijzer-koolstof-legeringen. Daarbij bepaalt het percentage koolstof in staal de kwaliteit: hoe meer koolstof, des te harder het staal.
1915. Briscoe (Amerika) gebruikte stalen carrosserieën maar dan, on de kosten en het gewicht te beperken, met panelen van papier-mâché, een papje van papieren grondstoffen. Na toevoeging van lijm en persing op hoge temperatuur was dit goedje bruikbaar als goedkoop halffabrikaat voor de vervaardiging van carrosseriepanelen die geen enkele vorm van stijfheid hoefden te hebben.
1981. Eerste auto met een carrosserie van roestvrijstaal: Delorean (Amerika). Roestvrijstaal (of RVS) is een mix van ijzer, minimaal 11% chroom, nikkel en maximaal 1,2 % koolstof. RVS gaat, zoals de benaming al aangeeft, inderdaad roest tegen. Tegenwoordig zijn er echter genoeg meer voor de hand liggende mogelijkheden om een autocarrosserie afdoende tegen roest te beschermen.