‘Custom’ betekent: klant. ‘Customizing’ is dus: ‘gemaakt op wens van de klant’. Het lijkt een modern Amerikaans begrip, maar dit fenomeen komt oorspronkelijk uit Frankrijk.
1902. De opdrachtgever – en vermoedelijke uitvinder – van dit fenomeen was de Bey van Tunis. De auto in kwestie: Peugeot (Frankrijk).
1907. Eerste bedrijf dat zich bezighield met customizing: Auto-Parts (Amerika). Auto Parts nam de klant het werk uit handen door aangeleverde auto’s in exact de door hem gewenste uitvoering om te bouwen. Dit was customizing in zijn meest oorspronkelijke vorm. In diezelfde periode deed in Frankrijk het fenomeen limousine de voyage opgang. Dat ging heel wat verder dan alleen maar ‘reiswagen’. Beroemde carrossiers zoals Rotschild, Kellner en Labourdette bouwden bij grote personenauto’s (op bestelling van zeer vermogende klanten) een uiterst luxueus interieur in, compleet met keuken en toilet. Nog lang daarna verkochten fabrikanten van exclusieve personenauto’s hun producten vaak zelfs zonder carrosserie, zodat de klant zelf zijn favoriete ‘carrossier’ ermee aan het werk kon zetten.