De term ‘dashboard’ was oorspronkelijk bedoeld voor het schutbord aan de voorkant van koetsen en ‘vroege’ (toen nog dakloze) auto’s. Dit had tot taak om de inzittenden tegen opwaaiend stof en stenen te beschermen.
DASHBOARD ALS INSTRUMENTENPANEEL
1902. Dit was ook nog het geval bij de beroemde Olds ‘Curved Dash’ (Amerika) die omstreeks de eeuwwisseling een tijdlang de best verkochte Amerikaanse auto was. Na de komst van de gesloten carrosserie veranderde de functie gaandeweg in ‘instrumentenpaneel’.
VERLICHT DASHBOARD
1914. Eerste auto: Annesley (Amerika).
GEPOLSTERD DASHBOARD
1946. Eerste auto: Tucker (Amerika). Dit vergrootte de passieve veiligheid. Dat was in die tijd nog een fenomeen waarvoor vrijwel niemand aandacht had.
GEHEEL ELEKTRONISCH DASHBOARD
1976. Eerste auto met een geheel elektronisch dashboard: Lagonda (Engeland).
IN HOOGTE VERSTELBAAR DASHBOARD
1977. Eerste auto: Porsche (Duitsland). Dit dashboard kon samen met het stuurwiel in radiale richting op en neer worden bewogen, hetgeen het uitzicht op de meters moest vergemakkelijken.
DASHBOARD MET HEAD-UP DISPLAY
1988. Eerste auto: Cadillac (Amerika). Via een projector bovenin het dashboard wordt, net als bij een diaprojector, het eigenlijke dashboard afgebeeld tegen de onderkant van de voorruit. Die kaatst, net als een spiegel, het beeld terug. Zo kan de bestuurder het dashboard in de gaten houden zonder zijn ogen van de weg af te wenden.