Bij indirecte benzine-inspuiting wordt de benzine in het luchtinlaatsysteem vóór de inlaatkleppen ingespoten en begint daar al de vermenging met de inlaatlucht. Via de inlaatkleppen komt het benzine-luchtmengsel in de verbrandingsruimte terecht en verbrandt daar.
Mercedes-Benz (1938).
1938. Eerste auto met een viertaktmotor met directe benzine-inspuiting: Mercedes-Benz (Duitsland). Dit systeem werd getest op een V12-motor van een Mercedes-Benz Grand Prix-auto maar nooit serieus gebruikt (op de afbeelding een dwarsdoorsnede met links- en onderaan de beide Bosch-inspuitpompen). Het was geen toeval dat Mercedes-Benz hierin was geïnteresseerd, want de Tweede Wereldoorlog zat eraan te komen. Benzine-inspuiting was van groot belang voor de ontwikkeling van Duitse jachtvliegtuigen, waarvoor Mercedes-Benz motoren bouwde. Bij een carburateur kan de werking immers worden belemmerd tijdens luchtgevechten waarin centrifugaalkracht en zwaartekracht een grote rol spelen
1951. Eerste personenauto’s met een tweetaktmotor met directe benzine-inspuiting: Goliath en Gutbrod (Duitsland).
1954. Toen Mercedes-Benz in 1954 na een pauze van vijftien jaar weer in de Formule 1 terugkwam, werd hun vooroorlogse ervaring gebruikt om opnieuw directe brandstofinspuiting te gebruiken. Heel bijzonder was dat de benzine-inspuitpomp van Bosch een omgebouwde dieselinspuitpomp was. Dit doet sterk denken aan de manier waarop in 1912 de allereerste benzine-inspuitpomp tot stand kwam!
Voor meer informatie:
COMMON-RAIL DIESELBRANDSOFINSPUITING [1993]