Hierbij wordt energie, die normaal gesproken voor verder gebruik niet meer in aanmerking komt, alsnog teruggewonnen en omgevormd (geregenereerd) tot een andere vorm van energie die wél weer bruikbaar is.
1895. ‘Uitvinder ‘van de energieregeneratie: A. Burdick (Amerika). Al in 1895 ontwierp Burdick een motorvoertuig met een veermotor (zoals bij een uurwerk). Deze kon op verschillende manieren worden opgewonden: met de hand, met behulp van een elektrische batterij (dat alleen was toen al een moderne gedachte!) of door het door het voertuig eerder opgebouwde momentum toen het een helling afreed. Dat, waarde lezer, is mechanische KERS anno 1895!
1998. KERS staat voor Kinetic Energy-Recovery System, of ‘regeneratie van kinetische (rem-)energie’. Leverancier van dit systeem was Zytek (Engeland), dat in 2009 als enige KERS-apparatuur aan de Formule 1 mocht leveren. Eerste auto met KERS: Panoz (Amerika). Deze Panoz-sportwagen had aan de 24-uursrace van Le Mans moeten deelnemen, maar kon zich niet kwalificeren. Achteraf bezien was dat heel jammer, omdat het nu nog zes jaar zou duren voordat de Formule 1 met dergelijke systemen ging rijden.