Koolstofvezel is een kunststof materiaal met als basis koolstof. Het is uiterst sterk, keihard en licht in gewicht maar ook bros. Daarom kan het voor de fabricage van dragende onderdelen alleen worden gebruikt in combinatie met aluminium.
1974. In de Formule 1 werden in 1974 al kleine, niet al te zwaar belaste carrosseriedelen van koolstofvezel gemaakt.
1977. Eerste auto met koolstofvezel remmen: Brabham (Engeland). In de Formule 1 zijn koolstofvezel remmen (remschijven en remblokken) al lang gemeengoed. Ze worden tegenwoordig ook toegepast op dure sportwagens voor de gewone weg.
1981. Eerste auto’s met een chassis van aluminium/koolstofvezel/aluminium-composiet: McLaren en Lotus (Engeland). Koolstofvezel is dan wel uitermate sterk, licht en keihard maar ook bros. Daarom kan het voor chassis alleen worden gebruikt in combinatie met aluminium. Sinds de ontdekking van McLaren en Lotus hebben alle Formule 1-auto’s dit soort chassis, evenals sommige (zeer) dure sportwagens voor de gewone weg.