Bij een luchtdrukremsysteem (eigenlijk: luchtdrukgestuurd remsysteem) wordt perslucht gebruikt om de bedrijfsrem te lossen. Zo’n systeem vereist zo’n grote remkracht, dat de bestuurder alléén die niet kan opbrengen.
Cartoon by Rens Biesma.
1867. Eerste fabrikant van luchtdrukremsystemen voor treinen: Westinghouse (Amerika, nog steeds bestaand) vond een goed werkend luchtdruksysteem voor treinen uit, maar oogstte daarmee bij de spoorwegmaatschappijen louter onbegrip. Bij een luchtdrukremsysteem (eigenlijk: luchtdrukgestuurd remsysteem) wordt perslucht gebruikt om de bedrijfsrem te lossen. Zo’n systeem vereist zo’n grote remkracht, dat de bestuurder alléén die niet kan opbrengen.
1903. Eerste personenauto met een luchtdrukremsysteem: Tincher (Amerika). Samen met Northern (Amerika, 1907) was dit één van de zeer weinige personenauto’s met luchtdrukremmen. Tegenwoordig worden luchtdrukremmen algemeen gebruikt in vrachtwagens.
1908. Eerste vrachtwagen met een luchtdrukremsysteem met retarder: Saurer (Zwitserland). De retarder of motorrem maakt deel uit van het luchtdrukremsysteem van elke moderne vrachtwagen.