De meest elementaire omschrijving van de motorfiets is: fiets met motor. Dat was ook de letterlijke basis van de allereerste motorfietsen. Je kan ook zeggen: auto met twee wielen. Soms is het verschil amper te zien. En wat te denken van gemotoriseerde driewielers? In elk geval is de motorfiets een motorvoertuig dat vaak ‘raakt’ aan aan de auto. Alleen al daarom hoort hij in dit document thuis, net als de auto maar ook de trein, het stoomschip, het vliegtuig en alles daartussenin.
1867. Uitvinder van de motorfiets met elektromotor: Franz Kravagl (Oostenrijk). Hierbij betrof het een fiets met een later ingebouwde elektromotor. Maar dit was toch echt de eerste motorfiets ter wereld, en uiteraard ook de eerste (en vooralsnog één van de laatste) elektrische motorfietsen..
1869. Uitvinders van de motorfiets met stoommotor: Sylvester Roper (Amerika) en Ernest en Pierre Michaux (Frankrijk). Ook hier ging het om een bestaande fiets (een hoogwieler) waarop later een eencilinder-stoommotor was aangebracht.
Motorfiets van Daimler (1885).
1885. Uitvinder van de motorfiets met benzinemotor : Gottlieb Daimler (Duitsland). Waarschijnlijk deed hij dit met hulp van Wilhelm Maybach (Duitsland). Daimler bouwde met zijn ‘Reitwagen’ (of ‘Einspurwagen’) dus bij lange na niet de eerste motorfiets ooit (zoals de historie ons wil laten geloven) maar het was wel de eerste échte motorfiets en dus geen fiets met hulpmotor . Zelfs de term ‘Einspurwagen’ klopt niet, want dit voertuig was met die zijwieltjes eigenlijk een ‘Dreispurwagen’. Je kan dus ook stellen dat dit vierwielige motorvoertuig eigenlijk Gottlieb Daimlers eerste auto was.
1894. Uitvinders van de ‘moderne’ motorfiets: Heinrich Hildebrand, Wilhelm Hildebrand en Alois Wolfmüller (Duitsland). Van hen stamt de term ‘Motorrad’ (motorfiets).Of misschien komt deze eer eerder toe aan Werner Freres (Frankrijk)? Hij bouwde in 1891 immers als eerste een motorfiets volgens het ‘moderne’ concept, met de motor geïntegreerd in het frame. Freres deed in 1891 voor de motorfiets wat Panhard & Levassor in datzelfde jaar voor auto’s deeds: de norm stellen van hoe de motorfiets of de auto voortaan moet worden gebouwd.
1895. Elders op deze website wordt vastgesteld, dat de wegrace Asti-Turijn-Asti in Italië, verreden op 18 mei 1895, de eerste autorace was. Er deden echter behalve auto’s ook een aantal motorfietsen mee, dus dan kan je met evenveel recht stellen dat dit óók de eerste motorrace ooit was. Algemeen winnaar werd de Italiaan Simone Federmann (Daimler) vóór drie motorcoureurs.