De motorkap is het gedeelte van de carrosserie, dat toegang geeft tot het motorcompartiment.
1900. Eerste auto met een motorkap met daarin twee koplampen: Vinet (Frankrijk).
1902. Eerste auto’s met een motorkap met in het midden één koplamp: Grout en Union (Amerika). Deze automerken werden ongetwijfeld geïnspireerd door de stoomtrein, waarvan de locomotief standaard één enorme koplamp voorop had.
1904. Eerste auto met een motorkap in de vorm van een geheel naar achteren scharnierende carrosserie: Gale (Amerika). Hierbij functioneerde de hele carrosserie dus eigenlijk als motorkap.
1911. Eerste auto met een motorkap in de vorm van een geheel naar voren scharnierende cabine: Pope-Hartford (Amerika). Toen heel bijzonder, maar tegenwoordig bij frontstuurvrachtwagens volstrekt normaal.
1939. Eerste auto’s met een van binnenuit bedienbare motorkap: Horch (Duitsland), Hudson (Amerika).
1951. Eerste auto met een onderling uitwisselbare motorkap en kofferdeksel: Symétric (Frankrijk).