Een bovenliggende nokkenas bevindt zich bovenin in de cilinderkop. De aandrijving geschiedt dan niet meer via stoterstangen maar via een riem, een ketting of een aantal in elkaar grijpende tandwielen. Deze constructie wordt algemeen toegepast.
1896.Eerste auto met een motor motor met één bovenliggende nokkenas: Popp (Zwitserland). Daarna leek deze constructie te zijn vergeten – tot in 1904, toen Chelsea en Welch (Amerika), FIAT (Italië) en Pipe (België) allemaal tegelkijk met dezelfde constructie op dr proppen kwamen.
1905. Eerste auto met een motor met twee bovenliggende nokkenassen – Pipe (België). Deze Pipe race-auto had dus de eerste DOHC-motor ooit (DOHC staat voor ‘double overhead-camshaft’).
Afbeelding 1 – Fiat (1927).
1927. Eerste auto met een motor met drie bovenliggende nokkenassen: Fiat (Italië, zie afbeelding 1). Dit betrof een experimentele Grand Prix-auto. Bij deze U12-motor bediende de middelste van de drie bovenliggende nokkenassen de inlaatkleppen van de ene cilinderrij en de uitlaatkleppen van de andere cilinderrij.
1934. Eerste auto met een V16-motor met één bovenliggende nokkenas: Auto-Union (Duitsland). De nokkenas van deze Grand Prix-auto bediende dus niet minder dan 32 kleppen. Dat moet op zichzelf al een record zijn
Afbeelding 2 – Mercedes-Benz (1938).
1938. Eerste motor met vier bovenliggende nokkenassen: Mercedes-Benz (Duitsland, zie afbeelding 2). Deze Grand Prix-auto had een V12-motor met in totaal vier nokkenassen. Deze bedienden elk de in- en uitlaatkleppen van één van de cilinderrijen (zie de afbeelding onderaan).