Bij een elektrisch ontstekingssysteem vindt tussen de elektroden van een bougie een ontbranding plaats, die het brandstof-luchtmengsel in de verbrandingsruimte ontsteekt. Tussen de twee elektroden wordt op de gewenste momenten door de elektrische installatie een ontstekingsvonk gegenereerd, waardoor in de verbrandingsruimte de verbranding van het brandstof-luchtmengsel in gang wordt gezet.
1776. Uitvinder van de elektrische ontsteking bij pistolen: Alessandro Volta (Italië). Volta ontdekte, dat een mengsel van brandbaar gas en lucht met behulp van een vonk tot ontbranding kon worden gebracht. Hijgebruikte zijn vinding om het pistool (een Italiaanse uitvinding uit 1430) te moderniseren. Dankzij zijn pistola di Volta staat Volta te boek als de uitvinder van de elektrische ontsteking.
1807. Uitvinder van het elektrische ontstekingssysteem voor gasmotoren: Isaac de Rivaz (Zwitserland). De Rivaz paste het principe van Volta toe als ontstekingssysteem in zijn eencilinder-gasmotor. De bougie moest toen nog worden uitgevonden.
1860. Uitvinder van de laagspanningsbougie: Jean Joseph Étienne Lenoir (België/Frankrijk). In 1860 was er nog sprake van laagspanning omdat er geen bobines bestonden.
1887. Uitvinders van het laagspanningsontstekingssysteem: Robert Bosch en Arnold Zähringer (Duitsland). Dit systeem moest het namelijk nog doen zonder bobine en – als gevolg daarvan – met een zeer zwakke vonk.
1902. Uitvinder van de hoogspanningbougie: Gottlob Honold (Duitsland). Hier was dus al sprake van bobine-ontsteking, waarbij de ontstekingsspanning veel hoger was.
1902. Uitvinders van het hoogspanningsontstekingssyteem: Robert Bosch en Gottlob Honold (Duitsland). Die hoogspanning werd bewerkstelligd door de aanwezigheid van de recent uitgevonden bobine. Die hoogspanning maakt het mogelijk om een ‘sterke’ ontstekingsvonk te genereren.
1903. Eerste auto’s met twee bougies per cilinder: Daimler Belge en Germain (België).
Afbeelding 1 – Mercedes (1914).
1907. De stroomverdeler verdeelt de via de bobine aangeleverde elektrische stroom over de bougies van de motor. Uitvinder Arthur Atwater Kent (Engeland).
1914. Eerste auto’s met drie bougies per cilinder: McFarlan (Amerika) en Mercedes (Duitsland). De McFarlan was een gewone personenauto, de Mercedes een Grand Prix-auto. Bij de Grand Prix-racer van dat jaar was zelfs een afgeplugd gat voor een eventuele vierde bougie aanwezig, maar die was nooit nodig (zie afbeelding 1).
Zie elders in dit document:
CONTACTSLOT [ 1932]