Een parkeerrem wordt ook wel handrem genoemd (behalve als het een enkele keer een voetrem blijkt te zijn).
1886. Eerste auto met een parkeerremsysteem met houten remblokken: Daimler (Duitsland). Tegenwoordig moet een parkeerrem op zijn eentje een geparkeerde auto op een helling van 16 % op zijn plaats kunnen houden. Een parkeerrem wordt ook wel handrem genoemd (behalve als het een enkele keer een voetrem blijkt te zijn). Die blokken konden met een hefboom tegen de velg worden getrokken. Gewoon zoals het toen ook bij koetsen gebeurde, en waarom ook niet? Deze eerste Daimler was immers niet meer dan een gemotoriseerde koets.
1893. Eerste auto met een parkeerremsysteem met rubberen remblokken: Benz (Duitsland).
1901. Eerste auto met een parkeerrem in de vorm van een kleinmodel scheepsanker: Huntingburg (Amerika).
1916. Eerste auto met een parkeerremsysteem met voetbediening: Chevrolet (Amerika). Na het (met afgezet contact) diep indrukken van het normale rempedaal werd het normale remsysteem letterlijk vastgezet.