Een raketmotor (officieel: motor met straalaandrijving ) is een reactiemotor met een continu verlopende en dus continu energie leverende verbranding. Actie = reactie. De impuls naar voren wordt gegenereerd door massa (hier: uitlaatgassen) met een hoge snelheid naar achteren uit te werpen. De term ‘raket’ is overigens afkomstig van het 17e eeuwse Italiaanse ‘rocchetta’. Zo heet de garenklos die als een ‘raket’ door het weefgetouw wordt geschoten.
RAKET ALS VUURWERK
998. Uitvinder van de raket als vuurwerk: Tang Fu (China).
Circa 1500. Tang Fu’s landgenoot Wan Hoo probeerde zichzelf in de ruimte te lanceren middels een stoel met 47 raketjes eronder. Helaas ontplofte het voertuig inclusief uitvinder Hoo (what’s in a name?) al tijdens de lancering.
RAKET ALS OORLOGSWAPEN
1380. Je kon er op wachten totdat de raket ooit als oorlogswapen gebruikt zou gaan worden. De Chinezen deden dat als eerst, gevolgd door de Mongolen, de Italianen (waarschijnlijk al in 1380) en de Fransen. Zelfs het Nederlandse leger heeft er in de zeventiende eeuw mee geëxperimenteerd.
Opel.(1928).
RACEWAGEN MET RAKETMOTOR
1928. De hier afgebeelde Opel RAK2 was de allereerste auto met raketmotor. Dat was diens voorganger, de RAK1. Dit betrof een veertien jaar oude ex-Grand Prix-auto, waarbij de benzinemotor was vervangen door een raketmotor. De RAK1 en daarna de veel snellere RAK2 waren bedoeld als wetenschappelijk experiment (door motorbouwers Max Valier en Friedrich Sander) respectievelijk hobby-object (door Fritz von Opel, zeg maar de twintigste-eeuw-versie van Wan Hoo). Opvallend: kennelijk wist men toen al wat neerwaartse kracht was!
PERSONENAUTO MET RAKETMOTOR
1929. Uitvinders van de personenauto met raketmotor: Daniel, Floyd en William Hungerford (Amerika). De drie broers bouwden een raketmotor achterin een omgebouwde Chevrolet (met voorin een gewone benzinemotor). Het is de enige raketaangedreven auto ooit die officiële goedkeuring kreeg om op de gewone weg te rijden. Bij die keuring werd vast alleen maar gebruik gemaakt van de benzinemotor, want met ingeschakelde raketmotor kwam er een zes meter lange vlam uit de uitlaat!
DRAGSTER MET RAKETMOTOR
1967. Een dragster is een race-auto, die speciaal is ontworpen om vanuit stilstand de kwartmijl (circa 400 meter) zo sdnel mogelijk af tde leggen. De eerste dragster met raketmotor werd gebouwd door Reaction Dynamics (Amerika). Een dragster is een race-auto die speciaal is ontworpen voor het zo snel mogelijk afleggen van 400 meter met staande start. Bijna veertig jaar later werd deze gebeurtenis op eigentijdse wijze herhaald door het Amerikaanse Reaction Dynamics, bouwers van de eerste raketaangedreven dragster ooit. Deze ‘X-1’ of ‘Rislone Rocket’ bleek hierbij echter, met name vanwege de veel tragere start vanuit stilstand, geen partij voor zijn rivalen met straalmotor.
WERELDSNELHEIDSRECORDAUTO MET RAKETMOTOR
1970. Drie jaar later bouwde Reaction Dynamics zelfs een raketaangedreven wereldsnelheidsrecordauto met raketmotor. Uit de slechte starteigenschappen van de dragster was geleerd, dat het daarentegen mogelijk moest zijn om de eerste raketaangedreven wereldsnelheidsrecordauto te ontwikkelen. Dat werd de ‘Blue Flame’ waarmee coureur Gary Gabelich in 1970 een snelheid van 1.014 km/h behaalde en daarmee op dat moment de snelste man op aarde werd.