1886. Eerste automerk met reclame via verkoopcatalogus: Daimler (Duitsland). Volgens deze catalogus was bij deze Daimler de achteruitversnelling alleen als optie leverbaar. Van dit model is er echter nooit één met een achteruitversnelling afgeleverd. Uit hetzelfde jaar dateert de verkoopcatalogus van het Amerikaanse automerk Moto-Cycle (destijds in Amerika de gebruikelijke aanduiding voor ‘auto’). Dat drukwerk was geldverspilling, want van dit automerk werd nooit één auto verkocht.
1898. Eerste automerk met reclame in de vorm van een advertentie: Winton (Amerika). De eerste auto-advertentie stond in het Amerikaanse tijdschrift ‘Scientific American’. Hierbij nodigde het automerk Winton de lezer uit om ‘afstand te doen van zijn paard’. Ook prestaties in de autosport werden via advertenties onder de aandacht van potentiële kopers gebracht. Vanaf het begin van het bestaan van de auto hebben vrijwel alle automerken van betekenis om die reden gedurende enige tijd deelgenomen aan autosport. Wie succesvol was, kon op deze manier de kwaliteiten van hun product onder de ogen van het publiek te brengen. ‘Win on Sunday, sell on Monday!’ Dat ging ook toen al op voor toeleveranciers van onder meer bougies, banden en brandstof.
1946. Eerste automerk met reclame in de vorm van een TV-spot: Chevrolet (Amerika).