De eerste auto’s hadden meestal twee tot vier zitplaatsen. Toch lieten vierdeurs-personenauto’s nog even op zich wachten. Tot dat zover was, bleef kreukvrij in- en uitstappen voor de vaak duur uitgedoste achterpassagiers vaak een heel karwei.
1891. Aanvankelijk zaten de inzittenden nog veelal ofwel vis-á-vis (met de gezichten naar elkaar toe).ofwel dos-á-dos (met de ruggen tegen elkaar). Het ‘Systeme Panhard’ van het Franse automerk Panhard & Levassor (motor in lengterichting voorin, achterwielaandrijving, uitsluitend in rijrichting geplaatste zitplaatsen) vormde in 1891 het concept van hoe een personenauto moest zijn gebouwd. Sindsdien is de positie van de zitplaatsen nooit meer ter discussie gesteld.
1903. Destijds waren er nog geen vierdeurs-auto’s. Een naar voren klappende voorstoel maakte het in- en uitstappen voor de achterinzittenden een stuk gemakkelijker. Eerste auto met kantelbare stoelen: Queen (Engeland). Eerste auto met kantelbare stoelen plus automatisch openende voorportieren: Duquesne (Amerika).
1914. Eerste auto met in de rijrichting verstelbare stoelen: Maxwell (Amerika).
1914. De dickey seat is de plek waar de bediende vroeger (onbeschermd tegen weer en wind) achterop het rijtuig van zijn baas meereed. Bij een auto betrof dit een extra zitbank helemaal achterin de auto, op de plek waar zich normaal gesproken de kofferruimte bevond. Deze meerijder was opzichtig buitengesloten ten opzichte van de andere inzittenden. Eerste auto met een dickey seat: Raboeuf (Frankrijk).
1915. Een slaapstoel is een voorstoel waarvan de rugleuning vrijwel horizontaal kan worden gelegd. Eerste auto met slaapstoelen: Spaulding (Amerika).
1917. Eerste auto met draaibare stoelen: Rauch & Lang (Duitsland).
1927. Eerste auto met een voorbank met drie zitplaatsen: Perfetti (Italië). De bekendste voorbeelden van auto’s met een voorbank met plaats voor drie personen zijn Tatra (Tsjecho-Slowakije, 1937) en Panhard & Levassor (Frankrijk, 1938). Het vermeende voordeel dat de bestuurder op de lengte-as van de auto zat, bleek niet zodanig dat deze opstelling succes was beschoren.
1937. Eerste auto met in hoogte verstelbare stoelen: Chrysler (Amerika).
1941. Schuimgevulde stoelen werden mogelijk na de introductie van Dunlopillo-schuimrubber (fabrikaat Dunlop). Eerste auto’s met schuimgevulde stoelen: Chrysler en Desoto (Amerika).
Zie elders in dit document:
1965. STOELVERWARMING
1965. HOOFDSTEUN