Bij een tweetaktmotor voltrekt het arbeidsproces zich tegelijkertijd zowel onder als boven de zuiger. Daarom duurt het proces slechts twee in plaats van – zoals bij de viertaktmotor – vier slagen. Tweetaktmotoren hebben ten opzichte van viertaktmotoren een hoger specifiek vermogen. Ze schieten echter op het gebied van uitlaatgasemissie zo te kort, dat ze onmogelijk nog aan de steeds strenger worden wetgeving kunnen voldoen.
TWEETAKTBENZINEMOTOR
1879. Uitvinder: Dugald Clerk (Schotland). Clerk is de daadwerkelijke uitvinder, maar vóór hem had de Duitser Söhnlein al op papier het principe van de moderne tweetaktmotor uitgevonden.
1912. Eerste auto met een tweetakt-benzinemotor met compressor: Côte (Frankrijk).
Fiat (1926).
1922. Sinds de uitvinding in 1879 door Dugald Clerk was de tweetakt-benzinemotor voor auto’s nooit interessant geweest. Dat veranderde echter toen vanaf 1922 de compressor populair werd. Fiat was één van de bekendere merken die in die periode met dit soort racemotoren hebben geëxperimenteerd.