Het chassis van een auto is het verbindende element tussen alle overige delen: de motor, de carrosserie en de wielophanging. In zijn eenvoudigste vorm is een chassis niet veel meer dan een houten plank. De term ‘chassis’ is overigens een Franstalig woord dat destijds ‘affuit van een kanon’ betekende. Een underslung-chassis loopt onder de voor- en achteras door.
1899. Eerste auto met een underslung-chassis: Amédée Bollée fils (Frankrijk). In een autosportwereld waarin iedereen alleen maar oog had voor zoveel mogelijk motorvermogen, was Amédée Bollée al doordrongen van het voordeel van een laag zwaartepunt voor een goede wegligging. Dit was dan ook één van de eerste purpose-built race-auto’s ooit.
1908. De eerste vrachtwagen met een dergelijk chassis, heel toepasselijk American Underslung geheten, dateert uit 1908. Dat was een schot in de roos. Al spoedig zag men in de vrachtwagenwereld nog andere voordelen van zo’n underslung-chassis, namelijk een groter laadvolume en gemakkelijker (handmatig) laden. Dit bouwprincipe wordt nog steeds toegepast bij bussen en laagladers.