Een vliegwiel is in principe een klomp staal aan het achterste uiteinde van de krukas. Dankzij zijn grote massa neemt het vliegwiel tijdens de arbeidsslag energie van de krukas op. Tijdens de drie daaropvolgende slagen staat hij die energie weer aan de krukas af. Daardoor draait de krukas gelijkmatiger rond.
1896. Eerste auto met een vliegwiel dat tevens dienst doet als dynamo: American (Amerika). De ‘gewone’ gelijkstroomdynamo dateert uit 1893.
1903. Eerste auto met een vliegwiel dat tevens dienst doet als starthulp: St. John (Amerika).
1904. Eerste auto’s waarbij het vliegwiel zich in het midden van de krukas bevindt: Motobloc en Chaudel (Frankrijk). Hierbij overlappen de zwaartepunten van de krukas en het vliegwiel zich exact in het midden van de krukas. De beste oplossing om torsie in de krukas tegen te gaan, maar constructief moeilijk te verwezenlijken.
1908. Eerste auto met een vliegwiel dat tevens dienst doet als oliepomp: Marathon (Amerika). ‘Gewone’ automatische druksmering was er al sinds 1899.
1916. Eerste auto met aan beide krukaseinden een apart vliegwiel: Rickenbacker (Amerika). In theorie de beste oplossing om torsie in de krukas tegen te gaan, maar dat voordeel woog niet op tegen de nadelen: groot, zwaar en duur.