Een zuiger brengt de verbrandingsdruk via de bijbehorende drijfstang over naar de krukas. De op-en-neer gaande zuigers van de eerste automotoren waren van zwaar gietijzer. Zolang die motoren maar weinig toeren maakten, was dat geen probleem. Toen het allemaal sneller begon te gaan, moest men wel op zoek gaan naar lichter zuigermateriaal.
1673. Uitvinder van het zuiger-en-kruk-mechanisme was Christiaan Huygens (Nederland). Huygens bedacht in het kader van zijn experimentele buskruitmotor het zuiger-en-kruk-mechanisme. Dat gebeurde in een periode waarin de stoommachine nog moest worden uitgevonden. Uitvinder van de zuigermotor was echter niet Huygens maar Denis Papin (Frankrijk).
1680. Papin combineerde in 1680 als het ware Huygens’ ontwikkelingswerk betreffende de zuigermotor met dat van de Engelsman Thomas Savery (betreffende de stoommachine). Pas daarna kon de stoommachine – na een kansloze eerste fase als warmtepomp – met succes worden doorontwikkeld als ‘drager’ van de Industriële Revolutie.
Meer informatie:
ZUIGER MET GEWELFDE ZUIGERBODEM [1896]
ZUIGER VAN LICHTMETAAL [1906]
ZUIGER MET BIMETALEN STRIPPEN [1928]
ZUIGER MET OVALEN DOORSNEDE [1936]